Kurangkan mengeluh, banyakkan bersyukur

Hari ni, mungkin hari sibuk sedunia? Haha takdelah. Hari ni, aku rasa, hari paling sibuk untuk minggu ni. Dari awal pagi sampai nak dekat asar baru boleh rehat. Penat tu memang penat, tapi aku lagi suka situasi sibuk macam ni. Sebab aku rasa masa aku terisi dengan perkara yang ada manfaat untuk diri sendiri.

Sepanjang hari ni, aku belajar yang aku ada banyak sebab untuk sentiasa bersyukur.

1. Masa dekat traffic light tadi, ada dua tiga orang budak lelaki, berjalan dari jauh, ke sana ke sini jual makanan dalam keadaan panas terik. Aku, pun jual makanan, tapi boleh duduk dalam kereta. Diorang, dah la kena pakai mask, takde aircond ke apa, tapi masih bersemangat walaupun tak semua kereta kat situ beli dengan diorang. Nampak diorang penat. Tapi diorang tetap teruskan menjual. Jadi takde sebab untuk aku yang boleh hantar makanan naik kereta ada aircond, mengeluh penat lebih pada diorang yang berjalan situ sini dalam keadaan panas terik.

2. Hari ni, ada pakcik datang baiki rumah. Pun baiki rumah dalam panas terik. Bagi aku, umur macam tu, dah boleh rehat kat rumah dah. Tapi tak semua orang senang macam kita. Untuk rezeki anak-anak. Semua boleh. Diorang tetap kena teruskan cari rezeki, untuk anak-anak walaupun dah berumur. Masa ni, aku terus teringat baba dengan umi. Walaupun baba dengan umi cikgu, tapi pengorbanan baba dengan umi cari rezeki untuk anak-anak ni tak dapat aku nak balas sama macam baba dengan umi buat. Jadi takde sebab untuk aku mengeluh penatnya kerja macam ni sedangkan hidup aku dah senang sangat dah. Baba dengan umi dah usahakan banyak benda untuk mudahkan urusan anak-anak mereka.


Kalau kita ada 1 alasan untuk mengeluh, cari 1001 alasan untuk terus bersyukur.

No comments:

Post a Comment